Vnitr Lek 2017, 63(3):171-174 | DOI: 10.36290/vnl.2017.036
Možnosti efektivní edukace v diabetologii - návod pro edukátory
- Diabetologické centrum Interní kliniky 1. LF UK a ÚVN - VFN Praha
Kontinuální proces edukace pacientů má v diabetologii zásadní význam. Úkolem edukátora je volit situačně a individuálně vhodnou formu edukace a edukačních pomůcek tak, aby motivoval pacienta k aktivnímu přístupu a spolupráci. Využití praktických a vizuálních pomůcek zvyšuje zapamatovatelnost údajů z edukace. Studie prokázaly pozitivní vliv individuální i skupinové edukace na zlepšení kompenzace diabetu. Při správně vedené edukaci je diabetik schopen samostatného rozhodování a péče o své onemocnění. Očekávaným cílem při léčbě spolupracujícího pacienta je udržení uspokojivé dlouhodobé kompenzace diabetu se snížením rizika výskytu chronických komplikací, a tím i dosažení ekonomické efektivity péče.
Klíčová slova: diabetes mellitus; edukace individuální; edukace skupinová; edukátor; konverzační mapy
Effectiveness of education in diabetes care management - instructions for educators
Continuous process of diabetic patient's education is essential. Educator's task is to select situationally and individually appropriate form of education and educational tools. Than he becomes capable to motivate patients to participate actively and cooperate. Use of practical and visual educational tools increases the memorability. Studies have shown positive effect on improvement of glycemic control for both individual and group education. When properly educated diabetic patient is able to make independent decisions and manage the disease. Achieving good long-term glycemic control with reduced risk of chronic complications in compliant diabetic patient is the expected target of treatment. Thus the medical care becomes cost-effective.
Keywords: conversation map tools; diabetes mellitus; educator; group education; individual education
Vloženo: 16. listopad 2016; Přijato: 20. prosinec 2016; Zveřejněno: 1. březen 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Národní zdravotnický informační systém - ambulantní péče: Zdravotnictví ČR: Stručný přehled činnosti oboru: diabetologie a endokrinologie za období 2007-2015. NZIS REPORT č. K/1 (09/2016). Dostupné z WWW: <http://www.uzis.cz/publikace/zdravotnictvi-cr-strucny-prehled-cinnosti-oboru-diabetologie-endokrinologie-za-obdobi-2007-2015>.
- Jirkovská A et al. Jak (si) kontrolovat a zvládat diabetes. Manuál pro edukaci diabetiků. Mladá fronta: 2014. ISBN 978-80-204-3246-9.
- Doporučení k edukaci diabetika - aktualizace 2012. Doporučení České diabetologické společnosti. Dostupné z WWW: <http://www.diab.cz/dokumenty/Standard_edukace_diabetika_2012.pdf>.[14.11.2016].
- Knowles MS. The Adult Learner: A Neglected Species (Building Blocks of Human Potential). Gulf Publishing Co: Houston 1990. ISBN 978-0872010741.
- American Diabetes Association. Foundations of care and comprehensive medical evaluation. Sec. 3. In Standards of Medical Care in Diabetes - 2016. Diabetes Care 2016; 39(Suppl 1): S23-S35. Dostupné z DOI: <https://doi.org/10.2337/dc16-S006>
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Škrha J, Pelikánová T, Kvapil M et al. Doporučený postup péče o diabetes mellitus 2. typu - revize ze dne 1.1.2016. Doporučení České diabetologické společnosti. Dostupné z WWW: <http://www.diab.cz/dokumenty/doporuceni_DM_2015-2.pdf>[14.11.2016].
- Davies MJ, Heller S, Skinner T C et al. Effectiveness of the diabetes education and self management for ongoing and newly diagnosed (DESMOND) programme for people with newly diagnosed type 2 diabetes: cluster randomised controlled trial. BMJ 2008; 336(7642): 491-495. Dostupné z DOI: <http://dx.doi.org/10.1136/bmj.39474.922025.BE>.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Venháčová J. Specifika diabetické edukace u dětí. Vnitř Lék 2012; 58(4): 309-312.
Přejít na PubMed...
- Eichhorst B, Raia R. Metaanalysis of the glycemic outcomes with the use of the Conversation Map tools to deliver diabetes self-management education and support (DSME/S). Dostupné z WWW: <http://healthyinteractions.com/meta-analysis-of-the-glycemic-outcomes-with-the-use-of-the-conversation-map>.[14.11.2016].