Vnitr Lek 2014, 60(7-8):607-610
Model vzdělávání sekundáře na Interní klinice FN Motol Praha Naše naše zkušenosti s lokálním projektem vzdělávání mladých lékařů v rámci jejich povinné postgraduální výuky
- Interní klinika 2. LF UK a FN Motol Praha, přednosta prof. MUDr. Milan Kvapil, CSc., MBA
V roce 2004 došlo v České republice k zásadním legislativním změnám v oblasti postgraduálního vzdělávání lékařů (zákon č. 95/2004 Sb.). Nahrazení dvojstupňového systému specializačního vzdělávání jednostupňovým s sebou přineslo problémy a podle našeho názoru nevedlo k jednoznačnému zkvalitnění postgraduálního vzdělávání, spíše naopak. K vytvoření vlastního lokálního systému postgraduálního vzdělávání na našem pracovišti nás vedla snaha podpořit kvalitu předatestační přípravy budoucích specialistů v interních oborech s uplatněním 4 základních principů: principu robustního interního základu jako platformy pro získání další specializace, principu opakování pro fixaci znalostí, principu kontroly znalostí a v neposlední řadě principu aktivní účasti v systému vzdělávání.
Klíčová slova: atestace; postgraduální vzdělávání (PGV) lékařů; semináře postgraduálního vzdělávání; vědomostní třída; vnitřní cirkulace lékařů
Education model at the Clinic of Internal Medicine of the Faculty Hospital Motol Prague - Our experience with local education project for young physicians on postgraduate education
In 2004 the principal legislative changes were accepted in the field of postgraduate medical education in Czech Republic (law No. 95/2004 Code). Replacement of two-stage system of specialized education by its one-stage option has brought some problems and according to our opinion did not lead to clear improvement of postgraduate education, more likely the other way around. Our effort to improve the quality of process of postgraduate specialization in internal medicine brought us to creation of own local system of postgraduate education using the next 4 basic principles: principle of robust internal base as a platform for the following specialization, principle of repeating to fix the knowledge, principle of knowledge control and last but not least principle of active participation in educational system.
Keywords: attending physician's internal circulation; class of knowlege; postgraduate certification; postgraduate lessons; postgraduate medical education
Vloženo: 31. leden 2014; Zveřejněno: 1. červenec 2014 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Rabušicová M, Rabušic L (eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Masarykova univerzita: Brno 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.
- Mertl J, Vychová H. Úloha vzdělání a zdraví v ekonomickém rozvoji. Teoretická analýza a její aplikace v podmínkách ČR. Národohospodářský ústav Josefa Hlávky: Praha 2007. ISBN 80-867229-32-X3.
- Kameníček J. Lidský kapitál: úvod do ekonomie chování. Karolinum: Praha 2003. ISBN 80-246-0449-3.
- Kubík R. Produktivita práce a vzdělanost ve vybraných evropských zemích. KVF VŠE: Praha 2006. Dostupné on line z: <http://kvf.vse.cz/storage/1239725045_sb_kubik.pdf>.
- Králová J, Raková M, Husárová A. Současné trendy ve vzdělávání budoucích lékařů. Sborník z konference. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc 2008. ISBN/ISSN: 8024421984. Dostupné z WWW: <http://www.medici-za-sebeprevenci.upol.cz/fileadmin/medici.../sbornik.pdf>.
- Žaloudík J. Studium na lékařské fakultě - potřeba tradice i změn. Vnitř Lék 2005; 51(2): 249-252.
- Pospíšilová Y, Adam Z, Vorlíček J. Postavení výuky interní propedeutiky (a oboru vnitřního lékařství obecně) v době stále pokračující specializace v oblasti interní medicíny. Vnitř Lék 2005; 51(4): 479-481.
- Češka R, Horký K, Kotík L et al. Národní Program Komplexní Interní Péče (NPKIP). Interna jako páteřní obor zdravotního systému ČR. Vnitř Lék 2013; 59(6): 426-432.
Přejít na PubMed...
- www.cs.wikipedia.org
- Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví: www.ipvz.cz
- Česká internistická společnost ČLS JEP: www.interna-cz.eu