Vnitr Lek 2010, 56(6):624-628
Vysoké školy musí mít nejen kvalitní výuku, ale také účinnou kontrolu kvality znalostí a schopností studentů (produktů) vysoké školy
- 1 Interní hematoonkologická klinika Lékařské fakulty MU a FN Brno, pracoviště Bohunice, přednosta prof. MUDr. Jiří Vorlíček, CSc.
- 2 Institut biostatistiky a analýz Lékařské a Přírodovědecké fakulty MU Brno, ředitel doc. RNDr. Ladislav Dušek, Ph.D.
Aby lékařská fakulta produkovala pouze kvalitní lékaře, nestačí pouze kvalitní výuka, stejně či více důležitá je kvalitní kontrola nabývání znalostí v průběhu studia a eliminování studentů, jejichž snaha a schopnosti neumožňují dosažení požadovaných kritérií. Standardním kontrolním postupem byly zkoušky. Informační technologie však umožňuje v současnosti tuto kontrolu zdvojit, ponechat klasickou metodu zkoušky a předřadit jí nutnost absolvování kvalitních multiple choice testů. V textu jsou shrnuty naše zkušenosti s kontrolou duševní přítomnosti při výuce pomocí testů a plány na kombinovanou formu výstupní kontroly pomocí testů, jejichž absolvování bude předpokladem přistoupení k vlastní zkoušce. Nemyslíme si, že by kontrola pomocí testů měla nahradit kontrolu formou zkoušení, ale domníváme se, že optimální by bylo zdvojení kontroly absolvováním ústní zkoušky pouze v případě úspěšného absolvování předchozího testu. Podmínkou je ovšem vybudování počítačové učebny = zkušebny a zpracování velmi vysokého počtu otázek do kvalitní formy multiple choice testů.
Klíčová slova: výuka na vysoké škole; kontrola znalostí nutných pro absolvování předmětu
Universities need to have high quality education as well as an effective quality control of their students' (products') knowledge and skill base
In order for the schools of medicine to produce high quality physicians, they have to provide high quality education as well as they must ensure that knowledge building is taking place in the course of the programme and that the students whose efforts and/or abilities do not allow achievement of the required criteria are eliminated. Exams used to be the standard quality control tool. However, current information technologies allow doubling-up of this control; retaining the traditional examinations but preceding them with the requirement to complete multiple-choice tests. The text summarizes our experience with examining the students' mental presence during teaching with tests and our plans for the combined form of exit control using tests, completion of which will be prerequisite to admission to the exam itself. We do not believe that tests should completely replace exams but we do believe that the requirement to pass the exam should only take place following previous successful completion of a test. This is achievable if we manage to establish a computer teaching room, i.e. examination room, and transform a vast number of questions into high quality multiple choice tests.
Keywords: university education; examination of knowledge necessary to pass a subject area
Vloženo: 5. květen 2010; Zveřejněno: 1. červen 2010 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |