Vnitr Lek 2005, 51(4):477-478
Vyučování etiky na lékařské fakultě: cesta od deskriptivní etiky k mravním normám
- Ústav lékařské etiky Lékařské fakulty MU, Brno, přednosta prof. MUDr. Marta Munzarová, CSc.
V práci je diskutována problematika vyučování filozofického oboru pro přírodovědecky uvažující posluchače v kontextu postavení medicíny jako disciplíny na pomezí mezi přírodovědeckými a humanitními vědami. Jsou zvažovány jak tradiční etické problémy týkající se svědomí, svobody a důstojnosti člověka, tak i nové otázky otevřené současnou biologickou medicínou. Najít přijatelná řešení pro tuto druhou skupinu problémů je o to komplikovanější, že se nelze opřít o reflexi filozofů minulých desetiletí či staletí. V závěru je stručně popsána činnost pracoviště Ústavu lékařské etiky na Lékařské fakultě MU.
Klíčová slova: lékařská etika; pozitivizmus; psychosomatika; výuka; normativní etika
Courses on ethics in the faculty of medicine: A route from descriptive ethics to moral norms
The paper discusses a topic of lecturing a philosophical discipline to medical students that are oriented towards a science in the broad context of the position of medicine as a borderline discipline between science and arts. Both traditional ethical problems regarding to conscience, liberty and dignity of human beings and new questions asked by contemporary biological medicine are reflected. To solve the latter group of the problems seems to be much more complicated especially because it is not possible to bank on the reflections of philosophers of past decades or centuries. In the final part of the paper there is a brief review of the activity of the Institute of Medical Ethics in the Faculty of Medicine of Masaryk University.
Keywords: medical ethics; positivism; psychosomatics; education; normative ethics
Vloženo: 3. únor 2005; Zveřejněno: 1. duben 2005 Zobrazit citaci